onsdag 3 februari 2016

Sjukt sjukt!

Måndagen den 25 januari var jag ute på ett distanspass. Jag tyckte att det kittlade ovanligt mycket i luftrören, men tänkte inte så mycket mer på det. Jag jobbade kväll den dagen, och under arbetspasset blev jag tröttare och tröttare. Vid 19-tiden var jag säker på att jag hade en begynnande infektion i kroppen. Jag var hemma från jobbet hela resten av veckan, och det var sannolikt influensa.

Nu, en dryg vecka senare, kände jag mig äntligen frisk nog för att smyga igång med cykelträningen igen. Jag ville få lite status på konditionen och samtidigt på ett försiktigt sätt känna på hur lite högre pulsnivåer kändes. Så då blev det ett mjukt ramptest. Började på drygt 100 W och ökade sen med ca 30 W var femte minut. Upp till ca 300 W, som jag tyckte var högt nog efter så lång sjukdomsfrånvaro. Pulsen var förvånansvärt låg, i alla fall i början. Värst var det för luftvägarna, där det kändes när andningen blev kraftigare. För andningen blev kraftigare… Men känslan i kroppen var bra. Inga problem i övrigt. Jag körde en timme totalt, så efter ramptestet bara slötrampade jag på låg nivå i 25 minuter.

Nu är vi inne i februari. Ny månad. Sista vintermånaden. Och också nytt jobb för mig. Visserligen fortfarande inom hemtjänsten, men nu i en annan verksamhet där jag bara jobbar 07.30-16.00 på vardagar. Inga fler kvällspass. Inga fler helgpass. Inga fler pass på storhelger som jul, nyår, midsommar eller påsk. Nu kan jag äntligen planera min fritid på ett helt annat sätt. Och jag slipper ha ångest över att riskera att inte kunna vara med på träningar och tävlingar på helgerna. Samma sak med sociala aktiviteter som nästan alltid är anpassade efter att folk arbetar på kontorstider. Tidigare har jag gått miste om så många såna tillfällen, och det har ofta gjort mycket ont i själen. Nu är den tiden över och jag kan börja skapa rutiner och leva som normalt folk!
Resten av den här veckan blir det bara distanspass. Nästa vecka försöker jag mig på långa intervaller igen, och nu ska jag försöka hålla mig till planen om minst ca 10 timmar i veckan total cykelträningstid. Säsongen börjar ju snart!

2 kommentarer: