måndag 27 juni 2016

Kursändring! Eller: rapport från Herr Vindflöjel

Nä, vet ni vad, jag lägger om kursen rejält framöver. Sen jag senast skrev här blev jag sjuk och i skrivande stund har det gått två veckor till helt utan träning. Bara till hälften på grund av sjukdom.

Andra hälften på grund av segling. Jo, veckan som gått har jag haft semester, och tillbringat den nästan helt och hållet i Hunnebo, och jag har hunnit med att fixa grejer på båten. Bland annat gick halva onsdagen åt att ta upp, spola och skrapa rent botten, bottenmåla och sjösätta igen. Nu går båten som en raket, efter att allt grönbrunt slem, grönt skägg, och havstulpaner försvunnit. Och när båten går bra är det otroligt roligt att segla. Visserligen blev det en misärtur i ösregn på torsdagen, men både fredag och lördag bjöd på underbar segling.

Summan hittills för juni är knappt 14 timmar träning. Ungefär motsvarande en normal vecka under sommaren. Fast utslaget på nästan fyra veckor… Formen är självfallet ännu mer i botten än för ett par veckor sen, och det känns därför inte som att det är nån poäng med att försöka tävla nåt mer den här säsongen. De tävlingar som i så fall var aktuella är bara ungefär fem veckor bort, och det är på tok för kort tid att hämta upp ungefär lika mycket tapp. Jag har visserligen ofta sagt att jag inte bryr mig om placeringar på tävlingar, och det stämmer för all del, men jag bryr mig faktiskt om placeringen relativt mig själv, om ni förstår vad jag menar. Att tävla när jag kanske bara har 80-85 procent av min normala kapacitet känns poänglöst.

Så, under några veckors tid har en annan plan växt fram inom mig.

Jag kommer att skära ner drastiskt på cykelträningen, till ett eller två pass per vecka. Total cykeltid per vecka 2-5 timmar, lite beroende på väder och lust. Minst ett intervallpass, motsvarande tröskelintervaller i nån form, och gärna på tempocykeln i tempoställning, eftersom jag har fattat beslutet att aldrig tävla i cykel annat än tempo framöver. Om det blir två pass, blir det andra passet kanske distans, eller ännu ett intervallpass. Humör, väder och sällskap får avgöra.

I stället kommer jag att växla in mer löpning. Minst två pass i veckan, och minst 90 minuter per vecka sammanlagt. Inledningsvis ostrukturerat, men med tiden förhoppningsvis mer ordnat med intervaller. Den inbördes fördelningen mellan passen får bli som den blir. Skulle det bli tre pass nån vecka gråter jag inte.

Den verkligt stora förändringen blir att jag ska lägga mycket mer tid i gymmet. Planen är att träna ofta, strukturerat och, efter en mjukare uppstartsperiod, hårt.
Minst tre, och helst fyra, pass per vecka. Och när jag nu släppt cyklingen, där låg vikt har hög prio för mig, så ska jag även släppa det och tillåta mig att öka i vikt och då förhoppningsvis till största delen i form av ökad muskelmassa.

Både löpning och styrketräning är mycket lättare att planera in i vardagen. Båda utförs ensamt, så jag behöver inte synka ihop mig med andras tider och platser, och de funkar bra att göra i nära anslutning till jobb, särskilt styrketräningen. Båda funkar också mycket bra i dåligt väder, i mörker och nästan oavsett temperatur (inte bra när det är varmt dock). Kringtiden är mycket mindre dessutom. Ett cykelpass kan lätt ta mer än en timme extra i anspråk för på- och avklädning, viss transport och sånt. Löpning börjar direkt utanför dörren och kräver alltid mycket mindre mängd kläder oavsett årstid. Gymmet är nära, både här hemma och vid jobbet, och att byta om tar nån minut.

Konditionen, särskilt den aeroba kapaciteten, kommer att försämras enormt mycket. Där jag tidigare kunde vara nöjd med laktat på runt 1 mmol/L vid uthållighetsnivåer, får jag nog räkna med långt över 2 om några månader. Den lilla cykelträning som blir kvar, och några korta löppass, kan inte tillnärmelsevis kompensera för 6-10 timmar mindre konditionsträningstid per vecka. Men jag räknar ändå med att startsträckan blir betydligt kortare från en sån här "varmhållning", än från min totala träningspaus på sju veckor i början av hösten 2015. Och då nådde jag personliga rekord efter bara tre månaders vinterträning. Jag föreställer mig också att en kropp som har mer muskler, särskilt i ben och bål, också cyklar starkare. Så om jag återvänder till tävlingscyklingen, bör jag ha en betydligt bättre fysisk grund att stå på. Det kan också bli intressant att se hur maxeffekt i spurt påverkas av en markant ökad benstyrka. Inte för att jag ska vinna några spurtdueller i tempolopp, men bättre siffror är alltid kul!

Hur säsongen 2017 ser ut är ännu osäkert. Jag har fattat beslutet att jag bara kommer att lösa licens och tävla under säsongen om min privatekonomi förbättrats radikalt. Så mycket att jag både har råd att skaffa en hyfsad bil, och köra den ensam till alla tävlingar, och ha råd med boende på plats. Kanske tio tävlingar på en säsong nationellt, och några till lokalt. Om situationen ser ut att vara sån i december i år, då kommer jag i det läget att växla tillbaks till cykelspåret och träna järnet inför säsongen. Om inte, då är nog min "karriär" som cyklist över för överskådlig framtid. Mer tid för segling. Och det är ju inte fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar